Isnin, 1 Jun 2009

Kenangan Persahabatan

eh.... nape kak *** dH xde?...
..................................................................................................................................................
Semalam, seorang 'kakak' saya telah pulang ke kampung..kat Perak(jauh tu..). Sedih sangat nak berpisah dengan kakak sorang ni..tak tahu la bila boleh jumpa.Time dia kawen kot(jangan lupa jemput).Selama saya bersama, serumah, semotor(dulu la), sedulang(makan sekali), dll (banyak sangat), banyak kenangan yang tak dapat dilupakan. Dia banyak tolong saya.Ingat lagi dia yang temankan saya di hospital walaupun time tu dia busy.Kesian saya tengok dia tido kat atas kerusi jer.Saya bangun dari tido, dia pun bangun.Ye la, takut-takut sakit ker, lapar ker...Terharunya saya...Terima kasih kak..



Kalau bab masak, kakak sorang ni pandai wat "jemput-jemput" esp jemput2 jagung.Dia saja je cakap dia tak pandai masak tapi dia memang pandai masak(cover la time orang puji..hehe.maaf ye kak).Bukan tu saja, bab 'merempit' pun dia laju.Kadang-kadang jika naik dengan dia, mengucap panjang.Meter motor sampai 100km/j pun dia kata pelahan..Sape2 yang lemah semangat ke lemah jantung ke jangan naik motor ngan kakak ni.(Maaf sekali lagi, mungkin kak *** ingat kat motor dia, huhu..saya turut sedih.Sabar ye kak, Allah ganti yang lebih baik daripada kesedihan akak).


Tahun lepas, kami sambut Hari Raya Haji bersama-sama. Solat sunat kat masjid walaupun
hujan lebat masa tu. Lepas tu kami masak bersama-sama.Ada rendang ayam, nasi himpit, kuah kacang. Masa tu kami rasa macam kat oversea.Yela, semua orang balik kampung. Nak pergi beraya kat rumah pensyarah pun tak boleh,ramai yang balik kampung. Hanya saya, K.*** dan adik ni, *****(nama dirahsiakan atas permintaan beliau sendiri) yang dok kat rumah sewa. Jiran-jiran pula mana la sambut raya ni.Ye la, jiran-jiran bangsa Cina.


Ingat lagi masa pertama kali belajar bawa kereta.K.*** yang ajar saya.Tak ajar pun, dia dok kat tepi jer. Saya hampir-hampir nak langgar rumah orang."Lain kali, tekan clash, pastu kawal stereng"marah k.***.Tapi saya hanya senyap jer.Saya tahu, k.*** marah sebab dia sayang kat saya(sayang ker?).Masa tu, hanya Allah yang tahu.Tapi sabar kak *** dalam mendidik saya bawa kereta ACQ (Terima kasih juga pada tuan punya kereta.Jangan risau tak langgar apa2 pun).


Ada juga kenangan masa pergi bersenam petang-petang kat padang Taman Sri *****. Best kat situ, ada peralatan senamrobik. Berpeluh je,balik rumah. K.*** selalu bawa saya pergi kuliah ustaz. Masa tu saya takde lagi kenderaan sendiri. Alhamdulillah, lepas dapat JLN 5841 ni, senang skit. Saya pula bawa k.*** dan kawan-kawan lain pergi kuliah ustaz, ziarah kawan-kawan, dan macam-macam lagi la..(nak senaraikan aktiviti, belum tentu raya tahun depan habis baca).


Actually, tu serba sedikit kenangan bersama k.***. Jika cerita serba banyak, macam saya bagitau tadi, belum tentu habis.Apapun, kenangan bersama k.*** tak dapat saya lupakan.Sebelum saya mengakhiri kenangan ini, saya tuju lagu ini buat k.***.


Di sini kita pernah bertemu
Mencari warna seindah pelangi
Ketika kau menghulurkan tanganmu
Membawaku ke daerah yang baru
Dan hidupku kini ceria

Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda ingatanku
Kepadamu teman
Agar ikatan ukhuwah kan bersimpul padu

Kenangan bersamamu
Takkanku lupa
Walau badai datang melanda
Walau bercerai jasad dan nyawa

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan
Mungkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman

Tuhan berikan daku kekuatan
Mungkinkah kita terlupa Tuhan ada janji-Nya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasih-Nya

Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah gelita hadirlah cahaya

P/S: Akak, ketahuilah, saya sentiasa merindui dan mengingati akak..(sob..seb..sob..seb..)
I luv Islam n my ukhti, fillah...

Tiada ulasan: